Staré kolo je zralé tak do šrotu a pod stromečkem jste nové nenašli? Nezbývá než vzít osud nastávající cyklistické sezóny do svých rukou a jít si kolo vybrat sám. A teoreticky můžete začít hned!
27. 01. 2015
Před návštěvou cyklo-obchodu byste si měli vyjasnit pár základních věcí, které představují vaše očekávání:
- k čemu budete kolo nejvíc využívat (doprava do práce, výlety s rodinou, horská cykloturistika)
- kolik kilometrů hodláte za sezónu urazit
- v jakém terénu se budete převážně pohybovat (silnice, zpevněné cesty, přírodní terén, hory)
Tyto informace slouží jako odrazový můstek pro výběr typu kola. Personál cyklistických prodejen vám sdělí bližší specifika a doporučí vhodný model vzhledem k vašim požadavkům.
Silniční kola jsou specifickou skupinou určenou hlavně pro nadšence sportovních výkonů. Vyžadují kvalitní povrch bez kamínků a děr a jsou podřízeny aerodynamice. Na oplátku poskytují adrenalin z rychlé, až závodní, jízdy.
Máte-li za lubem toulky lesní krajinou, mohli byste pomyslet na “horáka” neboli MTB a nebo taky na “treka” či crosssový kousek. Záleží na předpokladech náročnosti sjížděného terénu. Horské kolo se vyznačuje bytelnou konstrukcí a širokým pláštěm, který vám na drsných stezkách přijde vhod. Nevadí mu tolik mokro a kameny taky zvládne na jedničku. Naproti tomu crossová kola využijete jak v mírně až středně členitém terénu, tak na silnici a cyklostezkách. Svou hybridní povahou je uznalým kompromisem mezi silničkami a horskými koly. Trekové kolo je svou podstatou vlastně crossové, ale je obohaceno o blatníky, nosič, atd., tudíž nepůsobí tak sportovně.
Pro kratší vyjížďky po městě a okolí poslouží tzv. cruisery a městský typ kol, jež je na nákupy a pochůzky jak dělaný. Konstrukce a výbava kola odpovídá nenáročným potřebám.
Dalším rozdělením, kterým byste se měli zabývat je dámské vs. pánské; celoodpružené vs. pevné vs. kolo s odpruženou vidlicí. Se silnými a slabými stránkami těchto vlastností a mírou vhodnosti vzhledem k požadovanému účelu vás seznámí proškolený personál cyklistických prodejen.
Dopředu byste si měli také vyjasnit výši investice. Ta se samozřejmě odvíjí od konkrétního, výše popsaného, využití a finančních možností. Rozhodně myslete na sníženou životnost a druhotné náklady na opravy při volbě “nižší třídy”. Úroveň kvality komponentů a materiál rámu je v tomto smyslu zásadní. Určitě můžete sehnat bicykl s výbavou z plastu a lisovaného plechu, ale upřímně, kdo by o takový paskvil stál? V době rámů z titanu, karbonu a skandia, je těžké jim odolat. Doporučuje se také zvolit kompletní sadu komponentů, tedy takovou, kde nejsou namixovány součástky různé úrovně a různých výrobců.
Na trhu dnes najdete kola ve všech cenových hladinách. “Slušný” cross začíná na částce kolem 10 tisíc a vyšplhat se může až ke 30. Bavíme se samozřejmě o specializovaných cyklistických prodejnách. V hypermarketu můžete kolo pořídit laciněji, ale kdo vám zajistí záruční a pozáruční servis a to, že do kola nevrazíte další “desítku” za nutné opravy?
Zásadní věc - zvolte akurátní velikost rámu. Neexistuje bohužel přesné pravidlo, podle kterého se řídit. Posloužit vám může orientační tabulka podle výšky a zkušební jízda. Opravdu pečlivě dbejte, zda zvolíte např. 15’’ nebo 17’’ rám. Byť je mezi nimi jen dvoupalcový rozdíl, při špatné volbě, je prostě všechno špatně.
zdroj: author.eu
Materiál rámu a použité komponenty ovlivňují celkovou hmotnost kola. U rámů obecně se hledají tři vlastnosti, nízká váha, pevnost a určitá poddajnost. Horské a crossové by se mělo pohybovat do max. 13 kg, pro silniční je horní hranice 10 kg. Mezi kvalitní lehké, pevné a zároveň pružné materiály se řadí karbon, scandium a titan. Připlatíte si za ně ale víc. Stále se můžete setkat i s rámem železným a duralovým, které patří k levnějším, ale pro středně náročného cyklistu může být dural dostačující.
Co se týká převodů, můžete se orientovat podle doporučeného standardu. U horského a crossového kolo je ideální mít aspoň 24 převodů (v případě dvojpřevodníku 18-20). U kol silničních se používá 18, 20, 27 a 30 převodů, záleží, jestli je použit dvoj nebo troj převodník, přičemž 18 je minimální doporučovaný počet. Cílem přehazovačky je umožnit pohodlnou jízdu do kopce i z kopce a zajistit hladkou změnu převodu při minimálním zásahu do plynulého šlapání.
Na kolech rozlišujeme brzdy ráfkové (čelisťové) a kotoučové (mechanické nebo hydraulické). První jmenované jsou lehčí, lépe seřiditelné a levnější, ovšem za deštivého počasí klesá jejich funkčnost. Jestli se rozhodnete pro kotoučové, určitě neprohloupíte. Účinnost se se změnou počasí nemění a díky umístění brzdného disku u náboje kola, jsou méně citlivé na případnou deformaci a opotřebení vlivem nečistot. Je však zřejmé, že na kotoučové si budete muset naspořit více peněz.
Když máte svého vítěze před sebou, nastavte s pomocí personálu správný posed. Zkontrolujte a dle potřeb nastavte vodorovné a svislé polohy sedátka, a nezapomeňte i na jeho sklon. Ten by měl být čistě vodorovný. Vyzkoušejte také, zda vám vyhovuje výška řídítek. Nedbale seřízený posed bývá příčinou zbytečného namáhání šlach a svalů na nohách, bolesti zad a hýždí. Projížďku si moc neužijete a to by byla po tak důkladném vybírání škoda.
Poskytli jsme vám krátkou instruktáž, podle čeho se orientovat při výběru kola. Teď už je to jen na vás. Věříme, že už nyní máte v hlavě malou představu, kterou půjdete brzo proměnit ve skutečnost. Pokud jste stále na vážkách, vyrazte v dubnu na Test fest 2015! Vystavovat a představovat svá kola zde budou zástupci zásadních značek na trhu. Můžete se dozvědět více, o tom, co vás zajímá a zkusit si kola na testovací jízdě.
Od 3. 8. 2024 změna otevírací doby, v sobotu dopoledne máme zavřeno!
Pondělí-Pátek | 8:30-17:00 |
Sobota, Neděle | zavřeno |
© 2024 Jízdní kola Pavel Dočkal – Jízdní kola Prostějov
Vytvořeno pomocí WebLocalBusiness